sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Osa 1. Ennen matkaa ja matkalla Ruotsiin

Pahoittelen heti näin alkuun käytännössä kuvatonta postausta, mulla ei oo ittelläni tuolta ajalta yhtäkään kuvaa puhelimessa tai kamerassa. En tiedä onkon Alisalla kuvaa, mutta myöhemmin lisäilen jos löytyy! Seuraavassa postauksessa tulee kuitenkin olemaan PALJON kuvia! Aion toteuttaa tämän reissun kertomisen siis yhteensä jopa neljässä postauksessa; ensimmäisessä kerron hieman fiiliksiä ja suunnitelmia ennen reissua sekä laivamatkalta ajatuksia. Seuraava postaus keskittyy vain ja ainoastaan Ruotsissa olemiseen ja kolmas sitten Lontooseen. Viimeisin postaus tulee olemaan videopostaus mistä löytyy meidän hieno videokooste reissulta. Kuvattiin siis ahkerasti videopätkiä, jotta jäisi vähän erilaista muistoa reissuta!

Tuli siis tuolla menneellä viikolla käytyä "vähän" ulkomailla. Lähdettiin siis ystäväiseni Alisan kanssa retkelle, millä ei välttämättä ihan kauheasti ollut järkeä. Jos vaikka käydään ensiksi läpi meidän hienoista hienoin reittimme. Alisa siis asuu Oulun lähellä pienellä paikkakunnalla ja tuli sieltä tänne Tampereelle päivää aikaisemmin. Siitä lähdimme sitten perjantaina kohti TURKUA mistä menimme laivalla TUKHOLMAAN. Tukholmassa vietimme yhteensä kaksi yötä, jonka jälkeen lensimme Arlandan lentokentältä LONTOOSEEN. Ja jotta reissu ei kävisi tylsäksi, niin yövyimme Lontoossa yhteensä viisi yötä ja lensimme HELSINKI-VANTAALLE, jonka jälkeen tulimme isäni kyydillä takaisin TAMPEREELLE.

Ja jotta meidän reissu ei olisi käynyt liian tylsäksi, niin yövyimme neljässä eri hotellissa sekä laivalla. Alun perin meidän piti yöpyä vain kahdessa hotellissa, yksi kummassakin maassa, mutta mutkien astuessa tiellemme tulikin sitten varailtua muutamia hotelleja lisää. Eli meidän hotelliselkkaus eteni käytännössä näin: Aluksi varasimme laivamatkat ja hotellin kahdeksi yöksi Tukholmaan Tallink Siljan kautta, tämän jälkeen otimme Lontoosta hotellin Acton Townista halvalla. Kuitenkin n. viikkoa ennen reissua rupesimme pohtimaan tuota Lontoon hotellia, se oli äärimmäisen halpa ja saanut huonot arvostelut. Lopulta päätimme, että mielummin otamme toisen hotellin vähän kalliimmalla ja paremmalla paikalla,ettei tarvitse pelätä matkatavaroiden tai siisteyden puolesta. Päädyimme lopulta Crystal Palacessa olevaan Queen's Hoteliin. Tämä uusi hotelli oli vähän kauempana keskustasta, mutta kuitenkin helppojen yhteyksien päässä ja oli inasen kalliimpi, mutta samalla saanut myös paremmat arvostelut. Koska hotelli oli kuitenkin kategoriaa "halppis" niin ei kauheasti kuitenkaan siltä odotettu.
Tämä hotelli otettiin kuitenkin vain neljäksi yöksi, sillä meidän lento lähti lauantaiaamuna yhdeksältä ja päätettiin, että saadaan nukkua reippaasti pidempään, jos otetaan lentokenttähotelli ja hyvä, että näin teimme! Päädyimme Premier Inn hotelliin, josta oli "helppo" kuljetus lentokentälle ja takaisin.
 Noh, sitten parin päivän päästä Alisa rupesi tarkemmin katselemaan meidän laiva- ja hotellivarauksia ja huomasi iloksemme, että oltiin pöljinä varattu hotelli vain yhdelle yölle. Soitin sitten puolipaniikissa vielä vartin aukiolevaan asiakaspalveluun,ettei meidän lapuissa ole vaan virhettä, koska kummatkin muistettiin, että oltaisiin kahdelle yölle se hotelli valittu. Kun vihdoin asiakaspalvelusta vastattiin kerrottiin mulle sama, mitä meidän papereissa jo luki. Eli ei kun hotellin etsintään! Päädyttiin tässäkin sitten lentokenttähotelliin, vaikka meidän lento lähtikin vasta kahdeksalta illalla. Valittiin siis Connect Arlanda, koska se oli fiksun matkan päästä lentokentästä ja mitä parasta, sinne meni ilmainen bussikuljetus!

Lopulat vierähti viimeiset pari päivää kummallakin meillä töiden parissa nopeasti ja johan Alisa oli painavan matkalaukkunsa kanssa täällä Tampereella! Siinä sitten itse aloin pakkaileen melkein (ei kuitenkaan ihan!) kiireessä ja yhdet housut jouduinkin puolikosteina laukkuun heittämään, kun ne eivät pyykin jälkeen kerenneetkään kuivua kokonaan. Noh, se ei menoa (tai muita matkatavaroita) haitannut, vaan tavarat tungettiin laukkuun, laukku kiinni ja menoksi! Suunnattiin siis ensiksi nassukkamme kohti Rautatienkadun Forexia, jotta saisimme vähän paikallista valuuttaa. Mentiin kyllä Forexiin juuri oikeaan aikaan, sillä siellä alkoi olemaan Ruotsin Kruunut loppu! Valuutanvaihdoksien jälkeen mentiin tien toisella puolella olevalle Rautatieasemalle odottelemaan meidän junaa. Siinä sivussa piti tietenkin hakea Ärrältä vähän matkaevästä ja laskeskella, että kuinkas paljon sitä rahaa nyt sitten onkaan.
Lopulta meidänkin juna ilmesty taululle ja aika vierähti sen verran, että oli fiksua lähteä kohti oikeaa laituria ja junaa. Tällä kertaa ei toistettu samaa fiaskoo, minkä toistin siskoni kanssa viime keväänä, nimittäin menimme junalla Turun sijasta Helsinkiin. Onneksi huomattiin moka tarpeeksi aikaisin ja kerettiin täydellisesti meidän laivaan. Tällä kertaa kuitenkin mentiin suoraan Turkuun ja päästiin vielä samalla junalla satamaan asti! Piti vaan käydä laiturilta ostamassa lippu, koska meidän tuurilla jos oltaisiin ilman lippua matkustettu, niin oltaisiin aivan varmasti jouduttu ostamaan lippu monta kertaa kalliimmalla junasta. Saavuttuamme Turun satamaan seurattiin jotain hyvin epämääristä polttariporukkaa meidän terminaaliin. Käytiin tekemässä Check-Inn ja mentiin samantien istuskelemaan terminaalin kahvilaan ja heiluteltiin viereiseen laituriin menevälle Viking Linen Gracelle missä äitini oli. Oli kyllä kieltämättä hauska "kohtaaminen". Kumpikin samaan aikaan samassa satamassa ilman, että kerettiin näkemään.
Ikuisuudelta tuntuneen istumsien ja odottelemisen jälkeen päästiinkin laivaan raahaamaan painavat matkalaukkumme portaita pitkin kaksi kerrosta ainakin ylöspäin. Rehkiminen tuli kuitenkin palkittua hetken kuluttua täyttävällä seisovalla pöydällä. Oli aivan sairaan hyvää ja täyttävää ja tulikin myös ensimmäistä kertaa maistettua sushia. Oon silti henkilökohtaisesti edelleen sitä mieltä, että Viking Linella on paljon paremmat ruoat, kuin Siljalla. En sitten tiedä mistä tämä johtuu, eri mieltä saa toki olla!
Mahat täysinä mentiin hetkeksi shoppailemaan ja lopulta itse en ostanut mitään tax freestä vaikka Alisa saikin heti ostettua matkan ensimmäiset tuliaiset! Siitä sitten suunnattiin nokat kohti hyttiä ja yöunia.

Seuraavassa postauksessa käsittelenkin sitten meidän reissun Ruotsi-osiota, missä tulee olemaan mm. raporttia keikalta sekä lentokenttäseikkailua!